söndag 7 mars 2010

WEEK end

Det har hänt mycket den här veckan och processen har lagt in en högre växel. Jag tycker att den reflekterande delen blir central. Hur skall vi presentera vårt budskap, varför vill vi ha med vissa saker och varför utesluter vi andra? Dessa frågor finns med och jag tror det är bra att vi kritiskt granskar och ställer frågor kring arbetet. Det gör också att vi får ta del av varandras tankegångar. Jag blir förvånad över hur bra samarbetet fungerar men man får heller inte glömma av att vi befinner oss i smekmånadsfasen. Parallellt med gestalningsdelen förs de sokratiska samtalen där vi inte bara får förståelse för alla i gruppen utan även en individuell utveckling. Jag tror att de Sokratiska samtalen i en grupp som precis är i ”lära-känna-stadiet” får ett positivt utslag. I dessa samtal kan man lära känna varandras personligheter, sätta olika mål som grupp mm. Det finns en förförståelse hur alla fungerar individuellt och i grupp när man lämnar smekmånadsstadiet och därmed förhoppningsvis en ödmjukhet gentemot varandra.

I fredags fick två par leda varsitt Sokratiskt samtal och K observerade vår dialog. Det kändes bra att bli handledd i början och få direkt respons efter varje diskussion. Bra även för oss som ska leda samtal i fortsättningen. Jag känner att samtalen sakta men säkert tar sig framåt. Osäkerheten om själva samtalsupplägget ligger som en hake hos många och jag tror det bromsar oss lite. Vi måste nog släppa taget och tillåta oss att göra misstag i samtalsstrukturen för att komma ännu längre. Frågor som jag funderade på är vad vi vill med varje samtal? Målsättningen måste också bli tydligare för att få djupare förståelse i samtalen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar