söndag 14 mars 2010

Tresteg

Efter den här näst sista veckan snuddar vi vid målsnöret. M och N var och tittade på vårt performance i måndags och gav reflektioner. Det var från början många scener som sattes ihop men allt eftersom veckan har gått har scenerna blivit kraftigt reducerade. Genom att ta bort en del scener tycker jag att man som åskådare får en tydligare fokus på vad vi vill förmedla. I början av veckan kändes vår uppsättning ganska förvirrad. Alla delar var bra i de små gruppernas performance men när de skulle in i storgruppens kontext fick delarna en helt annan innebörd. Budskapet förändrades när vi satte ihop de olika delarna och publiken hade nog blivit förvirrad som åskådare om vi inte skalat av en del.

Skulle jag kunna använda mig av denna metod som en del i indervisning med barn? Jag tror absolut detta är ett sätt för att bearbeta et ämne som man vill arbeta på djupet med eftersom metoden är dynamisk i sin uttrycksform. Jag tror det finns mycket problematik i skolan som bland annat kan bearbetas genom denna metod som vi har använt. Jag tror att man kan använda metoden oavsett vilken utgångspunkt som man har. Jag ser metoden i olika faser , i tre steg;
Individuellt, bygga ett samhälle i skräp eller dylikt utifrån utvalda ord. Hitta en bok eller film som förstärker/kompletterar samhället. Hitta gemensamma nämnare med andra i rummet som under projektets gång också byggt ett eget samhälle.
Liten grupp, De personer som går ihop till en liten grupp gör ett performance utifrån sina skulpturer/böcker/filmer/ord.
Stor grupp, Utifrån de mindre grupperna bygger man ett projekt. Delarna sätt ihop för att eventuellt brytas ner och bygga på nya delar.

Denna process gör att utvecklingen inte bara sker individuellt utan även en utveckling i ett socialt sammanhang. Genom att först arbeta individuellt får man en förståelse och man lotsas hela tiden in genom projektets gång. Genom upprepade procedurer arbetsgången samt att samla in fakta från gruppen, böckerna och filmerna får man en förtrogenhet och känner trygghet i metoden. I denna metod genomgår man hela tiden en utveckling i det egna tänkandet och hur man arbetar i grupp till ett gemensamt mål. Jag ser denna metod som en färdighet i processarbete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar